Ja, ik wil lid worden!
14|06|2010
'The Truth about Amsterdam' wint Citymarketing Innovatie Award 2010

Op 14 januari heeft Hans Dominicus van het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB) uit handen van jurylid Loek Hermans de Citymarketing Innovatie Award in ontvangst genomen tijdens de Citymarketing Innovatiedag 2010. Het evenement werd georganiseerd door de stichting Netwerk Citymarketing Nederland.

Het initiatief ‘The Truth about Amsterdam’ won de prijs omdat een Amerikaanse ‘aanval’ op het imago van Holland en Amsterdam op een slimme, verrassende en succesvolle manier werd omgezet in wereldwijde gratis publiciteit en versterking van de saamhorigheid binnen de stad.


Op www.youtube.com/user/netwerkcitymarketing is onder meer het filmpje ‘The Truth about Amsterdam’ te zien.

Citymarketing Innovatie Award

Voor de Innovatie Award waren drie organisaties genomineerd: Marketing Groningen met het project Spot op Groningen, een totaalcampagne waarbij mensen vanuit hun eigen huis TV commercials kunnen maken voor Groningen, Marketing Drenthe met Proefwonen in Drenthe: ‘sampling’ maar dan als gebiedsmarketing instrument en de uiteindelijke winnaar het ATCB met het project ‘The Truth about Amsterdam’. De jury was unaniem in haar oordeel, zoals bleek uit het juryrapport: “Een geniale meesterzet in crisismanagement, waarbij guerrilla marketingtechnieken met virale internetfilmpjes worden gebruikt op een manier die zelfs de gezaghebbende O’Reilly pijnlijk in het defensief heeft gedrongen. Simpelweg door de harde feiten en zachte beelden van onze hoofdstad met Amsterdams lef te presenteren”. Juryleden zijn onder meer Loek Hermans (MKB Nederland), trendwatcher Adjiedj Bakas, Marcel Schonenberg (Beurs van Berlage) en juryvoorzitter Ivo Opstelten.


Stimulerings Award

Hermans zei tijdens de Citymarketing Innovatiedag in Utrecht, dat het initiatief van 5X5X5 uit Venlo in andere varianten navolging verdient in heel Nederland: “Hiermee wordt weer eens aangetoond, dat de kracht van citymarketing niet alleen zit bij bestuurders en hotemetoten, maar ook door positieve burgeracties die beginnen bij de basis: de inwoners van de stad zelf.” De jury was vooral gecharmeerd van de netwerkachtige aanpak à la Facebook, waarbij de vijf initiatiefnemers elk vijf mensen vroegen om mee te helpen, die ook weer ieder vijf mensen inschakelden om filmpjes op te nemen waarin ze vertellen wat hen aantrekt in Venlo. De andere genomineerden waren Hoogeveen (‘de eerste stad met een Bedrijven InvesteringsZone concept’) en GuidedbyALocal.com (‘Elke trotse burger kan met hulp van nieuwe sociale online netwerken een rondleiding verzorgen door zijn of haar eigen stad’). 

terug