Ja, ik wil lid worden!
19|10|2016
Ondernemer René Joosten: "In Sittard-Geleen liggen kansen voor ondernemers"

René Joosten is directeur van Offermans Joosten, Limburgs grootste adviesbureau op het gebied van verzekeringen, hypotheken, pensioenen en financiële planning. Sinds 1950 geworteld in Geleen en nog altijd met persoonlijk advies als sterkste marketinginstrument.

Kom aan Geleen en je komt aan René Joosten. De vraag of hij ooit overwogen heeft het karakteristieke bedrijfspand aan de Rijksweg-Noord voor een kantoorpand op een bedrijventerrein, levert een misprijzende blik op. “Ik dacht het niet”, klinkt het luid en duidelijk. “We zitten hier prima. Goed bereikbaar, lekker veel ruimte en vooral midden in de stad; tussen de mensen. We mogen dan in het digitale tijdperk zijn beland, verzekeringen, hypotheken en pensioenen zijn meer dan ooit mensenwerk. Ik zie ons niet snel terug op een bedrijventerrein in een anoniem pand. En ja, Geleen gaat mij aan het hart. Hier liggen zo veel kansen voor ondernemers. Met 32.000 inwoners en de innovatieve Brightlands Chemelot campus in onze achtertuin is hier ruimte voor wat nieuws, wat anders. Geleen heeft zichzelf vaker opnieuw uitgevonden. Dat doen we nu weer. Het zou uitermate dom zijn om dan uit het centrum te verkassen.”

 

Creëren
René Joosten is een betrokken ondernemer. Hij is de drijvende kracht achter de restauratie van het voormalige klooster Abshoven in Munstergeleen en zou het kunstje graag herhalen met het leegstaande AMVJ-gebouw in hartje Geleen. “Ideaal om te verbouwen tot appartementencomplex voor studenten die nu op Chemelot een master volgen. Short stay, 35 kamers, met maaltijd- en wasservice. Ik heb het gemeentebestuur nog niet warm kunnen krijgen voor het idee, maar misschien komt dat nog. Je moet wat creëren, ondernemen. Het goud is op een steenworp afstand te vinden. Op Chemelot worden de mooiste producten gemaakt, de beste uitvindingen gedaan. Haal die naar Geleen, laat ze zien. In de winkelstraten zien we nu weer meer leven. Omdat de huren dalen en pandeigenaren bereid zijn water bij de wijn te doen. Je kunt nu een winkelruimte huren vanaf 750 euro per maand. Mijn dochter is net begonnen in een pandje, mijn vrouw draait al jaren met succes een chocoladewinkel van Rousseau. Het komt goed met Geleen.”

Fuseren
In het vuur van zijn betoog sneeuwt zijn eigen bedrijf bijna onder. Onterecht, want met 48 medewerkers is Offermans Joosten een van de grotere werkgevers in Geleen op het gebied van dienstverlening. Opgericht in 1950 door Offermans senior, voortgezet door diens zonen en in 2001 gefuseerd met het adviesbedrijf van René Joosten. De laatste is nu grootaandeelhouder en binnenkort directeur van een nog grotere onderneming. “Dat klopt. We fuseren met Wilson in Maastricht waarmee we naar 60 man gaan en het klantenbestand opvijzelen van 17.000 naar 23.000. Een mooie omvang en een waarborg voor stabiliteit.”

Verzekeren, pensioenen, hypotheken. Dat is toch bij uitstek geschikt om via het internet te regelen? “Fout. Mensen oriënteren zich via het internet, maar als ze die hypotheek gaan afsluiten willen ze een persoonlijk advies. Ja, ook jonge mensen. Het is ons businessmodel om die mensen voor de rest van hun leven aan ons te binden. Met het beste persoonlijke advies waarin we het liefst zo breed mogelijk kijken. Hoe hebben mensen hun pensioen geregeld, wat zijn hun dromen, willen ze kinderen, een tweede huisje, een eigen bedrijf? Het gaat om een totaalpakket, inclusief verzekeringen en financiële planning. Daarmee onderscheiden we ons en bouwen we langdurige relaties op. Het internet is absoluut geen bedreiging voor ons.”

 

Advies
En de prijsconcurrentie dan na het afschaffen van de provisieregelingen? “Ook niet. Vroeger rekenden we één procent provisie van de hypotheek. Nu betalen klanten ons voor een goed advies. Ze hebben daar geen moeite mee. En wij ook niet. In vergelijking met onze collega’s in het westen zijn we er zelfs op vooruit gegaan. Waar een gemiddeld huis in Utrecht pakweg 3,5 ton kost, zitten we in Limburg op de helft. In de éénprocentsregeling was dat voor ons niet gunstig. Ook de tarieven voor verzekeringen of financiële planning leiden zelden tot discussie. De klant wil vooral een eerlijk en goed advies.”

Persoonlijk advies, gekoppeld aan deskundigheid. Dat geldt ook voor de bijna 3000 bedrijven die klant zijn bij Offermans Joosten. “De wereld is ingewikkeld geworden. We hebben specialisten in huis voor zzp’ers, mkb, grootbedrijf. Verzekeringsdeskundigen die alles weten op hun vakgebied. Over verzuim, AOV, pensioen, speciale verzekeringen. Kennis is alles. En concrete hulp als er wat misgaat. Dan is het zeker belangrijk als je de regio kent, dialect spreekt. Dat geldt voor onze mensen op kantoor en in de buitendienst. Ze staan met twee benen in het bluswater als dat moet. Grote verzekeringsmaatschappijen erkennen dat. Zij werken graag met lokale partijen die de cultuur lezen, het bedrijfsleven kennen.”

Geloof
René Joosten verwacht na de fusie met Wilson geen al te grote overnames meer. Waarmee hij wat meer tijd overhoudt voor bestuurswerk en promotie van de stad. “Het winkelcentrum van Geleen richt zich met een compleet aanbod primair op de lokale omgeving. Het isaan de ondernemers om het winkelen gezellig en aantrekkelijk te maken. En aan de eigen inwoners om hier hun inkopen te doen. Dat gaat goed komen, daar geloof ik in.”

 

terug