Ja, ik wil lid worden!
24|03|2011
Citymarketing top 50 2010

In Nederland is citymarketing voor veel steden en gebieden een hot issue!
Ook voor Sittard-Geleen is de ontwikkeling van een sterke en attractieve positionering en imago van belang om een betere concurrentiepositie en een succesvolle toekomst voor het gebied te verzekeren.

“Citymarketing is voor steeds meer steden en gebieden een belangrijk promotie-instrument. Bij Citymarketing gaat het doorgaans om 3xB: burgers, bedrijven en bezoekers. Voor sommige steden kan daar een vierde B aan toegevoegd worden: de B van bollebozen, de studentensteden. Men wil inwoners interesseren voor de stad: om de stad te bezoeken, er te gaan wonen, er een bedrijf te starten of er een studie te volgen. Het is een kwestie van interesseren, trekken, binden en vasthouden. Steden moeten om sociaal-economische redenen aantrekkelijk zijn voor ondernemers, maar ondernemers vinden niet alleen het ondernemingsklimaat belangrijk. Ook zaken als het woonklimaat, onderwijsmogelijkheden en de sociaal-culturele atmosfeer en infrastructuur moeten ondernemers en burgers aanspreken. Studentensteden profileren zich als zo aantrekkelijk mogelijk voor studenten, niet alleen voor de studieperiode, maar ook om daarná (beter verdienende) afgestudeerden vast te houden voor de stad. En als een stad zich minder kan onderscheiden op wonen, onderwijs of ondernemen, dan moet heel Nederland (en de rest van de wereld) weten: een dagtripje naar de stad is toch zeker de moeite waard.”

In 2010 deed TNS NIPO in opdracht van het vakblad  Binnenlands Bestuur een onderzoek naar de G50 steden met de beste uitstraling op het gebied van wonen, ondernemen, onderwijs, sport, cultuur en toerisme. De resultaten van het onderzoek zijn na te lezen in het rapport  “De BB Citymarketing Top 50 2010”.

terug